781355430 splasz@splaszfx.pl

Co to takiego ten brief i briefing? Ostatnio spotkałem się z takim pytaniem, gdy poprosiłem o brief jednego z potencjalnych swoich klientów chcących zamówić animacje reklamowe. Dodatkowo ostatnio jedna z zaprzyjaźnionych firm wpadła w spore tarapaty – myślę, że właśnie z powodu braku jego braku. Czym więc jest to tajemnicze słowo?

Co to takiego ten brief i briefing?

Brief to angielskie słowo oznaczające krótki, treściwy, lakoniczny i zwięzły. W naszej branży jest to jak najbardziej treściwym i konkretnym i szczegółowym dokumentem opisującym dane zlecenie.

Briefingiem nazywa się na przykład – ku trwodze blogerów stojących na straży czystości języka polskiego – konferencje prasowe. Jednak w naszej branży tak nazywa się spotkania z klientami mające na celu doprecyzowanie szczegółów odnośnie danej realizacji, filmu, animacji czy oprawy wizualnej.

Z czego składa się dobry briefing?

Zanim zacznę to kilka słów uściślenia. Briefingi i briefy odnosi się głównie do agencji reklamowych i pracy nad całą kampanią reklamową, jednak to pojęcie funkcjonuje również w kontekście pojedynczych mniejszych projektów w ramach dużej kampanii.

Może w punktach wypiszę elementy, które powinny się znaleźć w dobrym briefie – oczywiście mogą się one różnić w zależności od tego czy pracujemy nad filmem korporacyjnym, animacją i filmem reklamowym czy może przygotowujemy oprawę wizualną jakiegoś koncertu:

brief i briefing - definicjaprezentacja – produktu i marki stojącej za produktem, której będzie dotyczyło główne zadanie Ogólny opis przedsięwzięcia

produkt – dokładny opis konkretnego produktu, nad którym pracujemy, jego założenia i funkcje

unikalne cechy produktu – coś, co wyróżnia akurat ten produkt, co powoduje, że jest wyjątkowy,

grupa docelowa, do jakiej kierujemy nasz produkt – im ściślej określona tym lepiej. W określeniu grupy docelowej powinno się uwzględnić jak najwięcej elementów takich jak wiek, wykształcenie, status społeczny, rodzaj zatrudnienia etc.

cel komunikacyjny – czyli informacja o tym, do czego ma posłużyć dany produkt, jakie uczucia wywołać o odbiorców, jakie ich reakcje i konkretne działania.

– obietnica/korzyści – to, co wyróżnia nasz produkt, to, co chcemy uwydatnić i co będzie wartością dodaną dla potencjalnego klienta

konkurencja – informacja o konkurencji, ich działaniach tego typu i informacje o rynku, w którym działa nasz produkt. Inaczej będziemy konstruowali film reklamowy firmie, która nie ma konkurencji i jest pierwsza na rynku- taki produkt otrzyma hasło: “Jedyny na rynku produkt!”, a firm a która posiada konkurencje posłuży się hasłem “Najlepszy produkt!” – oczywiście mocno upraszczając.

oczekiwania – oczekiwania wobec nas, jako firmy, która ma wykonać dany projekt. Czyli informacja  o tym, jakiego dokładnie wyniku i działania spodziewasz się po naszej firmie. Jak widzisz nasz udział w Twoim projekcie.
– terminy – tego chyba nie należy wyjaśniać

– zakładany budżet – czyli po prostu to ile pieniędzy chcemy przeznaczyć na realizację projektu.

To w zasadzie tyle odnośnie planu. Oczywiście jest to pewnego rodzaju tylko rama i minimum. Oczywiście duże briefy są zdecydowanie bardziej rozbudowane, inne znowu mają lekko zmienioną kolejność lub posiadają inne elementy, ale wszystko to uzależnione jest od projektu, jego rozmiarów i założeń.

Robienie briefu to strata czasu

To również zasłyszana przeze mnie opinia i absolutnie nie mogę się z nią zgodzić. Brief to nic innego jak dokładne opisanie tego, co chcemy zrobić i jak chcemy daną rzecz zrobić, a im dokładniejszy opis tego typu tym mniej niedomówień, mniej problemów już na etapie produkcji i mniej błędów.

Czas spędzony na przygotowanie z całą pewnością się opłaci i z całą pewnością zdecydowanie zmniejszy ilość problemów, ilość pytań i w efekcie przyspieszy pracę nad zleceniem.brief i briefing - definicja

Briefing i Debriefing

Te nazwy są w zasadzie stosowane wymiennie w naszym kraju i można tym określeniem nazwać klika sytuacji.

Po pierwsze briefing to rozmowa, spotkanie, telekonferencja i lub inny rodzaj kontaktu w trakcie, którego opracowuje się właśnie brief, jego założenia i zadania.

Debriefingiem nazywamy spotkanie lub/i kontakt pomiędzy zleceniobiorcą a zleceniodawca, podczas którego omawiany i doprecyzowany jest brief.

Briefingiem również nazywane są spotkania w trakcie, których np. nasza firma informuje i prezentuje kolejny etap prac nad projektem, lub jego finał.

To tyle mówiąc w ogólnym zarysie, czym jest briefing, debriefing i brief. Moim zdaniem powinien być tak naprawdę wynikiem myślenia nad każdą strategia, niezależnie od tego czy myślimy o projektach w ramach naszej firmy czy gdy np. zlecamy produkcje filmów korporacyjnych firmie tym się zajmującej. Zapraszam, zatem każdego potencjalnego zleceniobiorcę, który czyta ten tekst do przekonania swoich klientów, że brief jest w najlepszym interesie obu stron, a każdego potencjalnego zleceniodawcę zachęcam do tworzenia ich przy każdym projekcie – to zdecydowanie ułatwia i przyspiesza pracę.

Oczywiście nie zawsze musicie przychodzić z gotowym briefem do firmy takiej np. jak nasza –  może on powstać, a czasem nawet powinien powstawać we współpracy z firmą produkującą reklamę, aby wspomóc swoją wiedzą i zaproponować najodpowiedniejsze rozwiązania, ale myślę, że to już jest temat na kolejny tekst.