Codziennie w skrzynkach pocztowych wielu firm pojawiają się zapytania ofertowe właśnie w takim brzmieniu jak tytuł tego artykułu. Również na stronach z ogłoszeniami możemy znaleźć ogromną ilość ogłoszeń typu: Zrobimy wszystko – szybko, tanio i dobrze. To samo jest z ofertami prac… wiele firm szuka pracowników dobrych, tanich i … posiadającymi umiejętność pracy pod presją czasu 🙂 Ciekaw jestem w związku z tym dlaczego dobre projekty (filmowanie, montaż wideo, motion design czy animacje) nie powstają tanio i szybko.

Inspiracją do napisania tego artykułu jest otrzymanie kolejnego w tym tygodniu zapytania o zrobienie … „Avatara 2 za 500pln i na jutro” oraz prosta acz genialna infografika, która moim zdaniem powinna być wysyłana każdemu klientowi zanim zapyta o cokolwiek 😛

Grafika oryginalnie pochodzi z http://graphjam.com a my pozwoliliśmy sobie na przetłumaczenie.

I jak się z tym nie zgodzić? W zasadzie codziennie na wszelkiego rodzaju forach, stronach z ogłoszeniami a co gorsza również bezpośrednio na mailu firmy, czytam zapytania i zlecenia np. na animację, czy spot reklamowy, baner na stronę etc. z dopiskiem, że musi być szybko i dobrze… potem okazuje się, że ma zostać wykonane tanio.  I tu jest zgrzyt – bo jak pokazała powyższa infografika nie jest możliwe zrealizowanie takiego zlecenia.  Możliwe jest jednak wykonanie zleceń tanio i szybko, dobrze i szybko oraz tanio i dobrze, ale tylko według ściśle ustalonych założeń i uważając na pułapki, które mogą czyhać podczas realizacji.

Jak wykonać zlecenie dobrze i szybko?

Bardzo ważny i duży klient dzwoni i prosi o zrobienie … powiedzmy … krótkiego klipu animowanego na stronę. Musi on być wg dokładnych wytycznych scenariusza i musi znaleźć się na serwerze za 7 dni. Po bardzo wstępnym przemyśleniu projektu wiesz, że do zrealizowania takiego zlecenia będzie potrzebne minimum dwóch ludzi: grafik/rysownik i animator a na realizacje minimum 15-20 dni, wliczając w to poprawki i normalne tempo pracy.

Co w takiej sytuacji zrobić? Klient jest ważny więc po prostu odmówienie mu byłoby raczej nierozsądne, zdecydowanie się na taką realizację, gdy ma się 3 razy mniej czasu i mało ludzi również nie wchodzi w grę, bo grozi nam zawalenie projektu, utrata klienta i zła sława w środowisku. Wtedy tak naprawdę pozostaje nam tylko jedno – przyjęcie zlecenia, ale podanie stawki na tyle wysokiej, która pozwoli nam odciągnąć ludzi od innych projektów, czy zlecić część zaufanym podwykonawcom oraz aby wystarczyło na zapłacenie ludziom nadgodzin i dużej ilości kawy, Red Buli i pizzy, aby nie spali i nie głodowali siedząc do późna przy realizacji. Do tego musimy bardzo sztywno ustalić z klientem dokładnie czego oczekuje, jak my to wykonamy  – aby wykluczyć zbędne korekty. Podczas najlepiej spotkania informujemy klienta: Drogi kliencie animacje, które nam zlecasz jest doskonałym wyzwaniem dla nas i z chęcią podejmiemy się jej realizacji za cenę… i tui wpisujemy np. 10 razy większą stawkę od standardowej. Jeśli klient się zgodzi i zaczniesz realizować, to wszyscy będą szczęśliwi ponieważ klient będzie miał wykony film, Ty dobrze zarobisz i co ważniejsze będziesz miał kolejnego zadowolonego klienta na swoim koncie, a Twoi pracownicy choć zmęczeni i niewyspani, ale również szczęśliwi otrzymają godziwe wynagrodzenie.

Jak wykonać zlecenie szybko i tanio?

Oczywiście czasem się zdarza, że realizacja nie posiada zbyt dużego budżetu, a klient jest na tyle ważny, że nie chcemy go stracić. Wtedy musimy jasno postawić sprawę i wyjaśnić klientowi iż podejmiemy się realizacji w proponowanej przez niego stawce i terminie, ale z całą pewnością nie będzie to na tyle dobrze zrealizowane na ile mogłoby być, gdyby termin był inny lub gdybyśmy mogli przeznaczyć do realizacji więcej ludzi. I staramy się to uświadomić klientowi, wcześniej oczywiście ustalając wszystkie szczegóły realizacji zleconego filmu reklamowego i wyjaśniając wszelkie kompromisy, na które trzeba będzie pójść ze względu na małą ilość czasu. Staramy się również uświadomić klientowi, że tak naprawdę nie będzie miał za wiele okazji ani czasu na większe korekty. Przy tym wszystkim należy zapewnić klienta i oczywiście obietnicy dotrzymać, że dołożymy wszelkich starań, aby zlecenie zostało zrealizowane tak dobrze, jak tylko będzie to możliwe w tak krótkim czasie.

Jak wykonać zlecenie tanio i dobrze?

I tu sprawa się komplikuje ponieważ jak wiadomo doskonale wszystko kosztuje i wcale nie jest tanie. Czy więc istnieje możliwość zrealizowania np. już wcześniej wspomnianego animowanego filmu reklamowanego tanio i dobrze. Tak, ale tylko w bardzo konkretnych przypadkach m.in.

gdy jest to stały klient, z którym długo współpracujemy i mamy w zasadzie pewność, że będziemy dalej owocnie współpracować. W takiej sytuacji możemy sobie pozwolić na taką realizację nawet na granicy opłacalności, aby utrzymać klienta przy sobie.

gdy zlecenie jest na tyle prestiżowe, że realizacja takiego filmu reklamowego otworzy nam drzwi do wielu poważnych klientów i poważnych zleceń. Tu jednak trzeba bardzo dokładnie taką decyzję przemyśleć i zdecydować samodzielnie nie ulegając zapewnieniom klienta o gruszkach na wierzbie następnym razem.

zlecenie wykonywane po tzw. znajomości dla zaufanego klienta, rodziny lub przyjaciół… choć w tej sytuacji przyjmowanie takiego zlecenia jest mocno ryzykowne, gdyż w najgorszym przypadku może zakończyć się utratą znajomych i przyjaciół.

W przypadku słabo opłacanego zlecenia robionego „po znajomości” wytwarza się dziwna sytuacja, w której najczęściej wszystko jest dość luźno dogadywane, osoby płacące mają konkretne wymagania, a my jako wykonawcy czujemy się niekomfortowo, gdyż pracujemy poniżej oczekiwań finansowych. Dlatego moim zdaniem w tak.. „rodzinnej” atmosferze realizowania czegoś „po znajomości” zdecydowanie lepiej takie zlecenie jest wykonać zupełnie za darmo. Dlaczego? Dlatego, że gdy ktoś płaci – nawet mało  i „po rodzinie”, to jednak ma jakieś wymagania, oczekiwania co do terminu etc.  – w momencie, gdy takie zlecenie realizujemy za darmo, to my jesteśmy panami sytuacji. To my ustalamy warunki ponieważ robimy coś nieodpłatnie i z dobrego serca, a w momencie gdy zwali nam się cały świat na głowę i dostaniemy zlecenie na realizację efektów specjalnych do Avatara 2, to z czystym sercem możemy powiedzieć – Przepraszam, ale nie mogę kontynuować tego zlecenia dla Ciebie – sam rozumiesz…

Reasumując

Po co powstał ten tekst? Powstał przede wszystkim dla potencjalnych klientów i dla każdego z nas – ponieważ również jesteśmy klientami od czasu do czasu. Powstał, aby uświadomić z jakimi sytuacjami możemy się spotkać jako wykonawcy projektów oraz czego powinni spodziewać się klienci przedstawiając swoje oczekiwania.  W związku z tym można powtórzyć po raz kolejny:

„Nie da się zrobić żadnego zlecenia TANIO, DOBRZE i SZYBKO”

A każdy kto twierdzi że jest inaczej nie wie co mówi. Jedyne co możemy zrobić to starać się zdobywać zlecenia, które zostaną wykonane dobrze, za stawkę zadowalającą obie strony i z odpowiednim zapasem czasu na realizację, korekty i poprawki.

Pozdrawiam wszystkich naszych stałych klientów i życzę sobie oraz Wam tak świadomych zleceniodawców.